"התכנית הכלכלית" יצאה לצורכי פרסום ואין בה ממש – וחבל

בשבוע שעבר הודיע ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי על "תוכנית כלכלית" וייחודית של העיר אשדוד, במרכזה סיוע לתושבים שהכנסותיהם נפגעו, בלמעלה מ-30% בהנחה מארנונה. תקופת ההפחתה על פי הגדרת התוכנית בכל התקופה בה הייתה הרעה משמעותית בהכנסה מוגבלת לתקופה עד 31/12/2020. כאשר בתקופה בה ירדה ההכנסה ב-30% תזכה ב30% הנחה מארנונה – וכך בכל גידול באחוזי הירידה – תגדל ההנחה עד לשיעור הנחה מקסימלי של 70% הנחה בארנונה. הערכת ראש העיר הינה סך הנחות שתגענה לכ-25 מיליון שקלים.
 
לכאורה מדובר ברצון טוב של ראש העיר: לסייע לתושבים וכל הכבוד על הרצון אולם בתכנית הזו איננו תומכים. למה? שימו לב לנקודות הבאות:
 
א. סך הגביה מהתושבים לתקופה בת שנה נאמדת ב-786 מיליוני שקלים וההנחה אמורה להתפרס על חצי שנה. כלומר ההנחה המתוכננת תגיע לפי אומדן ראש העיר לפחות מ-6.4% מכלל בתי העיר אשדוד. אם כן, מה עם יתר התושבים שנפגעו וייפגעו. האם על פי הנחת העבודה של ד"ר לסרי זהו שיעור הנפגעים בעיר מהמצב או האם ידוע כי בעקבות הסרבול והבירוקרטיה המיותרת בקבלת ההנחה רבים יעדיפו לוותר מראש עליה?
 
ב. מכיוון שעדיין מדינת ישראל הינה מדינת חוק, אין ראש עיר יכול לקבל החלטה זו מבלי לקבל  אישור ועדת הכספים ואישור המועצה – ולבסוף גם את אישור משרד הפנים. מכיוון שאני נמנה בין  חברי וועדת הכספים וחברי המועצה, אני יכול לעדכנכם כי לא הייתה כל ישיבה בנדון ולא נקבעה כל ישיבה לחודשיים הקרובים. ישיבת המועצה שהייתה אמורה להתקיים בחודש אוגוסט בוטלה בהצבעת חברי הקואליציה, חרף  התנגדותנו לביטולה עקב מצב החירום. באם ראש העיר היה כן בהוצאת התוכנית לפועל, מדוע לא זומנה ועדת כספים? מדוע לא מתקיים דיון מיוחד במועצה בנושא?
 
ג. על מנת לקבל את ההנחה על התושב להגיש בקשה לוועדת הנחות שאמורה לבחון את הירידה בפעילות. בהנחה שמדובר בעשרות אלפי בתי אב, האם ועדת הנחות תוכל לטפל בכל הבקשות האלו? מי יבדוק את המידע המתקבל? מה תהיה דרך ההגשה ומהן ההוכחות שהתושב יצטרך להמציא בכל חודש או חודשיים על מנת להוכיח את הירידה באותה תקופה, הרי מדובר במסלול  ארוך קשה ומייגע של התושב – שעל מנת לקבל את ההנחה יצטרך להמציא ערימות של אישורים, להמתין חודשים רבים עד להגעת תיקו לוועדת הנחות – ויצטרך לשוב ולהגיש בקשה בכל תקופה ותקופה.
 
אגב, קיימת אפשרות, שאחרי שכל זה יתבצע, מסלול ההנחות זה לא יאושר על ידי משרד הפנים. אזכיר כי על מנת לתת הנחה במסלול זה יש לשנות את הקריטריונים שנקבעו על ידי משרד הפנים למתן הנחות. אם כן, מהי הסמכות החוקית של הועדה לתת את אותן הנחות?
 
ד. בנוסף, ביום חמישי שעבר והיום – בשלבי אישור התוכנית הממשלתית שכוללת בתוכה מתן פטור מארנונה לעסקים ששיעור ירידת פעילותם מעל 60% – איך תוכנית זו משתלבת עם "התוכנית הכלכלית" של העיריה? מבצע אחד ועוד אחד?
 
לסיכומו של דבר, ניכר שהתוכנית יצאה לצורכי פרסום ואין בה ממש – וחבל. תושבי העיר ובעיקר העצמאים משוועים לתוכנית סדורה שתסייע להם לעבור תקופה קשה זו. בתוכנית יש יותר סימני שאלה מאשר מענה ממשי וברור לצורך האמיתי והצודק לסייע לעסקים ולתושבים בעת הקשה הזו.
אציין כי חבריי לסיעה ואנוכי הצענו לד"ר לסרי ולחברי המועצה שלא להעלות את הארנונה השנה – לאף מגזר ואף למשקי הבית, שכן בסך הכל מדובר בכ-9 מיליון שקלים שהם קריטיים לתושבים – אך הצעתנו זו סורבה על ידי כל חברי המועצה המנותקים מהקואליציה. יותר מכך, זכינו קיתונות של ביקורת לפיהם "אנחנו פופוליסטים", "משרד הפנים, לא יאשר", והנה – משקמה וגעשה מחאת התושבים, מיהר ראש העיר לצאת ב"תוכנית  כלכלית", מבלי לספור את משרד הפנים, לכאורה. אם כן, במה שונה  ההחלטה זו מהחלטה על אי העלאת הארנונה?
 
ובכן, כפי שעולה מניתוח התוכנית, נראה כי לא יהיו הרבה תושבים, אם בכלל, שייהנו מהנחות אלו. בעת קשה זו, בעיקר לעסקים בעיר, ראוי היה שהעירייה תתייעל, תקטין הוצאותיה, תבטל את ההחלטה על העלאת הארנונה לתושבים בכלל – ללא מבחני הכנסה מיותרים ותבצע השקעות ישירות בתעשייה ובמסחר באמצעות שיקום מרכזים, קיום פעילויות לקידום ופרסום ממשיות שיגדילו את היקף פעילותם של עסקים, תשתתף בעלות הסבה מקצועית ותקופת לימוד של מובטלים במקומות תעסוקה קיימים – ולא בתוספת משרות נוספות ופעולות ביורוקרטיות מיותרות שרק מכבידים על התושב – וספק אם יניבו את ההקלה המיוחלת.
 
אמנם אנו – סיעת "אשדוד תנצח", מכהנים באופוזיציה, אולם חשוב לנו להבהיר כי כולנו תומכים במתן סיוע ישיר והנחה ממשית לתושבים – ובעיקר לעסקים בעיר. אני מתחייב כאן כי בכל תכנית שתוצע ותוצג שהינה לרווחת התושבים בכלל והעסקים בפרט, נצביע בעד.

עזרו לנו ושתפו את הפוסט:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram
שיתוף ב whatsapp
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן